Forrás keletkezése

VII.
A’ TEREMTÉSRŐL.
KÖLTEMÉNY. HAT ÉNEKBEN.
Első Ének. A Mindenségről.

Összefüggések
Verseghy e tankölteményben a newtoniánus világmodell költői megfogalmazására tesz kísérletet, s mint Margócsy István kimutatja, a költemény szemlélete sok tekintetben hasonlatos Benedictus Stay (1714–1801) jezsuita szerző akkoriban híres tankölteményeinek szemléletéhez (Margócsy István: „a józan és a természeti tudományok doktora”. Verseghy Ferenc és a tanító költészet műfaja, in In memoriam Verseghy Ferenc 6., szerk. Szurmay Ernő, Szolnok 2003., 31–35.). Az eposz töredékben maradt, csak az itt megjelent ének ismeretes belőle, Verseghy későbbi tankölteményei új világnézeti tájékozódás jegyében fogantak (vö. erről Szauder József: Verseghy és Herder, in uő: A romantika útján, Bp., 1961, 142–162.). Baróti Szabó Dávid utóbb a költeményt ünneplő verset tett közzé a Museumban (Versegi társunkhoz, 380.).
Megjelenés
~; Verseghy 62–76.
Szakirodalom
Margócsy István: „a józan és a természeti tudományok doktora”. Verseghy Ferenc és a tanító költészet műfaja, in In memoriam Verseghy Ferenc 6., szerk. Szurmay Ernő, Szolnok, 2003, 21–36. Az eszmetörténeti háttérre nézve l. Vörös Imre: Természetszemlélet a felvilágosodás kori magyar irodalomban, Bp., 1991, 15–53.
Copyright © 2011-2024 HUN–REN–DE Klasszikus Magyar Irodalmi Textológiai Kutatócsoport
Copyright © 2011-2024 Debreceni Egyetemi Kiadó