HUN–REN–DE
Klasszikus Magyar Irodalmi
Textológiai Kutatócsoport

Verseghy Ferenc művei
Elektronikus kritikai kiadás

HU EN
Szorosan
A’ IV. Zsoltár.
Dávid a’ pártütésnek Abszalonhoz állott Naggyait inti, hogy rágalmazásaikkal felhagyván, urasága alá visszatérjenek. Megbizonyíttya egyszersmind az Istenben való bizodalmát is, kinek kegyelme és oltalma minden földi javakot felülmúl. Készítésének alkalmatossága a’ 3. Zsoltárnál fel van már jegyezve.

1. A’ Musikamesternek húreszközre, Dávid’ Zsoltára. (a)
2. Hallgass meg, mikor segédűl hílak,
Igazságomnak Istene!
Tágítottál Te rajtam szűk ügyemben.
Légy hozzám irgalmas,
’s fogadd el könyörgésemet. (b)
3. Főbb férjfiak! Meddig lessz méltóságom gyalázástok tárgya?
Meddig kedvellitek a’ hiúságot? gyönyörködtök a’ hazugságban? (c)
4. Tudgyátok meg, hogy Jehova az őtet szeretőt megkülömbözteti;
Meghallgat Ő, midőn Hozzá kiáltok.
5. Rettegjetek, ’s vétkezni szünnyetek meg;
Ágyatokonn fontollyátok meg szívetek végzését, ’s csillapodgyatok. (d)
6. Áldozzatok igazságos áldozatot,
’s bízzatok az Úrban, (e)
7. Sokan mondgyák: ki mutattya meg nekünk a’ jót?
Fordítsd ránk arczaidnak fénnyét Istenem!
8. ’S nagyobb örömre gyújtod szívemet,
mint őköt a’ búzának ’s mustnak bő termése. (f)
9. Békével fekszem ’s alszok én;
mert Te vagy, ki magányosságomban
bátorságot szerzesz. (g)


(a) 1. v. Lásd az Egyházi Értekezéseknek 3. Kötet. 48. old.
(b) 2. v. Midőn segítségűl hílak, hallgass meg igaz ügyemnek Istene! kiszabadítottál szoronbásimbúl, légy irgalmas, ’s fogadd el esdeklésimet. Nem hánytorgattya itt Dávid az Isten előtt belső ártatlanságát; hanem csak annyibúl mondgya magát igaznak, mivel az ellene szórtt vádok hamisak, ’s mivel a’ lázúlók ellen igaz ügye van. Így mondatik az igazságos háborúban győzedelmeskedő Cyrus igaznak Isaiae 41. v. 2. Emlékezik azonnkívűl nyilván Dávid ama’ szoros helyekrűl is, mellyekbűl futtában az Istennek segítsége által a’ síkra menekedvén, kergetőit elkerűlhette.
(c) 3. v. Népnaggyai! meddig mocskollyátok méltóságomot? meddig lessz a’ rágalom, ’s hazugság fő fegyvertek ellenem? A’ Zsidó szójárás szerint a’ lázúlóknak fejeit szóllíttya, kik Dávidot ama’ dücsősséges királyi tette miatt, hogy az igazságot maga szolgáltatta ki, ’s mivel a’ villongásoknak sokasága a’ dolgoknak sebesebb folyamattyát hátráltatta, azzal mocskolták a’ népnek fellázítása végett, hogy igazságot nem akar nekik szolgáltatni. Király. II. Könyv. 16. R. 2 – 6. v.
(d) 4. és 5. v. Az őtet szeretőt meghallgattya az Úr, midőn segítségűl híjja: irtózzatok tehát büntetésétűl tík kedvellőjének ellenségei, és lázúlástoknak további folytatása által vétkezni szünnyetek meg, jól megfontolván gyűléstekben azt, a’ mit szíveitekben forgattok. Szokás a’ Napkeletieknél pamlagra, vagy is szófára, melly ágy gyanánt szolgál, dűlve tanácskozni. A’ 6. versben ama’ szót csillapodgyatok a’ Deák compungimin, Káldi pedig szánnyátok meg ígével fejezi ki: de a’ Zsidó Vedoma szónak ezen értelme sehol sincs.
(e) 6. v. Csendes, igaz alattvalóhoz illő szívvel legyetek az Úr előtt, ’s úgy remélhetitek bizodalmasan, hogy bajaitokot elháríttya.
(f) 7. és 8. v. Sokan más országlás alatt több jót reménylenek, Istenem! csak Te légy hozzánk kegyes, a’ bő esztendőnek örvendezőkénél nagyobb lessz örömem. A’ 70. Magyarázók utánn e’ Zsidó szót Neszah a’ Deák signatum est, Káldi pedig reánk jegyeztetett szavakkal fejezik ki: de illyen értelme nincs; hanem e’ Zsidó szójárás fordítsd reánk orczádnak fénnyét annyit tesz, mint tekínts nyájasan, mutass kegyességet. Tovább: a’ fordítások a’ 8. versben a’ búzánn és boronn kívül olajt is említenek; de ez a’ Zsidóban nincs. Az is adhatott valami okot a’ zendűlésre, hogy az akkori szűk esztendő Dávid’ vétkei’ büntetésének tartatott. Így mind inkább Abszalonhoz ragaszkodtak, sorsoknak jobbúlását reménylvén alatta.
(g) 9. v. Békés nekem minden helyezetem, mert Istenem! te védsz engem’. Így nyugszik bátran az erkölcsnek baráttya akármelly veszélyben a’ Gondviselésnek karjainn, még a’ gonosz szempillantásonkint döhög.