HUN–REN–DE
Klasszikus Magyar Irodalmi
Textológiai Kutatócsoport

Csokonai Vitéz Mihály összes művei
Énekelt költészet, elektronikus kritikai kiadás

HU EN
41. Megkövetés
[Ha haragszol, megkövetlek; / Békélj meg, szép Angyalkám]

A dallam lelőhelyei

a) Somogyi László-melodiárium*
Sp. Nkt. Kt. 1691. (Stoll 655.)
(1815–1825) – 100. o.
– Ötvonalas rendszerben ritmus, előjegyzés és kulcs nélkül lejegyzett basszus szólam (finalisa az 1. vonalon) a fölötte lévő másod- illetve néhol harmadszólammal együtt, a vers sorkezdetével a kotta fölött. A két szövegsort magába foglaló distinctiovonalak és a szótagszám alapján a 4 soros strófák második részét (új dallamra) ismételni kellett.
b) Diénes Gábor-énekeskönyv*
Néprajzi Múzeum EA 14945. (Stoll 743.)
(1826–1837) – 37. sz. 32. o.
– Kilencvonalas rendszerben kulcs, előjegyzés és ritmus nélkül, de hangszeres utójátékkal lejegyzett dallam. Mivel a lejegyző a dallam utolsó két hangjánál egy sorral felcsúszott, a finalis a 3. vonal helyett a 2. vonalközbe került. A kotta alatt az 1–2. és 5–6. strófa szövege olvasható.
c) Kelemen László: Világi Énekes Könyv*
OSZK Oct. Hung. 1874.
(1828) – 69. sz. 106–107. o.
– F-dúrban, 3/4-es ütemmutatóval lejegyzett dallam, a 4 soros versszak második felét megismételteti. A kotta alatt a vers összes strófája olvasható.
d) Tóth István: Áriák és Dallok*
MTAKK RUI 8r. 63. (Stoll 786.)
(1832–1843) – I/56. sz. 34. o.
– G–dúrban, 3/4-es ütemmutatóval, „Kérve” előadói utasítással lejegyzett dallam, a költemény első strófájával a kotta alatt. A 4 soros strófának előbb az első, majd a második két sora is meg van ismételve.
b) Almási Sámuel: Magyar Dalnok I.*
Kolozsvári Egyetemi Könyvtár Kézirattára, Seprődi Hagyaték Ms. 3871.
(1870 k.) – 14. sz.
– D-dúrba, 4/4-ben, „Csendesen” jelzéssel lejegyzett dallam, a költemény összes strófájával a kotta alatt.

Műfaj- és dallamtörténet

1802 előtt keletkezett, autográfja elveszett, a CsLilla-ban jelent meg. Számos kéziratos énekeskönyvben szerepel, rengeteg folklorizálódott variánsa van. A vers Metastasio V. kantátájának parafrázisa.
Az összes forrás ugyanazt a dallamot adja. Legnagyobb eltérést a többiekétől Tóth István lejegyzése mutat, de az is a melodiáriumokban lévő dallamok variánsa.
A CsKölt, 5-ben (801. o.) Tóth István dallama található, kiadásunkban a Kelemen László által feljegyzett melódia szólal meg.

Szerkezet és verselés

Kétszeres verselésű. A szabad trocheusokban írt keresztrímes 8-as és 7-es sorok 4+4-es, illetve 4+3-as osztású ütemhangsúlyos ritmikába rendeződnek.
A strófák első és utolsó két sorának ismétlése szempontjából a források vegyes képet mutatnak. Almási Sámuelnél és Dienes Gábornál a CsLilla-ban megjelentet követve nincs ismétlés, a Somogyi László-melodiáriumban és Kelemen Lászlónál az utolsó két sor van ismételve, Tóth Istvánnál pedig a strófa első és második része is megismétlődik. A dallam szerkezete tehát az ismétléseket is beírva a következő: A //: Av ://
Szöveg Dallam
7a a A
8b b
7a c Av
8b bv