Szent Margit élete (1510)
(Margit-legenda)

(előző) << >> (következő)


108/1 az seerre tennÿ  · legottan hog meg nÿ    
108/2 tottak volna az seert  · es akarnaÿak    
108/3 rea tennÿ az verevs marvant kopor    
108/4 sot  · olÿ jgen edes illatv para  · fvst  · es    
108/5 illat ju vala fel az zent margÿt    
108/6 azzon koporsoÿabol  · mynt ha nagÿ    
108/7 sok rosag voltak volna ot  · mykeppen    
108/8 ezen lombardiaÿ kev mÿves meste    
108/9 revk ezrevl byzonsagot tevttenek  ·    
108/10 Ezenkeppen levn ez zentseges zvznek  · zent    
108/11 margyt azzonnak temetese  · bela kÿ    
108/12 ralnak leanyanak  · bodog azzonnak    
108/13 egÿhazaban  · bodog azzon oltara elevt  ·    
108/14 bodog azzon zÿgeteben  · kÿ mas keppen    
108/15 neueztetÿk nÿlaknak zÿgetÿnek  ·    
108/16 Vr istennek tiztessegere  · zyz mari    
108/17 anak erevmere  · es zent margÿt    
108/18 azzon erdemenek  · kÿ mutatasara  · )    
108/19 Amen Alleluia  · iħs  · maria :  · )    
108/20      
108/21 Jmmar jt kezdetnek el zent margÿt    
108/22 azzonnak chuda tetelÿ kÿket az vr
108/23 menden tehetev isten tevn  ·zent
108/24 margÿt azzon erdeme mÿa ez zent
108/25 zvznek <hala> elteben  · halala ideÿen  ·
 
 

II: 108/21–196/21: Margit csodatételei (miracula)

 

108/21–109/1: Címszerű bevezető a legenda második nagy szövegegységéhez; latin forrását nem ismerjük. A LV bolognai szövegében csak a Margit életében történt csodák előtt áll külön bevezető fejezet (ld. a 114/9–19. sorokat és forrásukat), máshol finoman vezeti át az előzményekből a csodák elmondását. Feltehetőleg a kompilátor a LV olyan példányát használta, amely a csodák elbeszélését a BolK.-ben megőrzött szövegtől eltérően további címekkel tagolta, mert az ittenihez hasonlót találunk Jorg Valder legendájának XI. fejezete élén: Von den zeichen dy da geschahen ee sye verschid. vnd zu der selben zeit. vnd nach ir schydung (Horváth Cyrill 1908a: 7; 26; 1908b: 37), s szintén J. V.-nál van megfelelője a magyar legenda halál utáni csodatételek előtti címének is (138/21–25). A fenti cím utólagos – kevésbé ügyes – beiktatását jelzi, hogy a csodák itt leírt logikus időrendje nem fedi a LV elbeszélésének logikáját. A magyar legenda – a címmel nem törődve – a LV-beli sorrendet követi, s a Margit halála idején történt csodákkal kezdi, amely a temetés megelőzően leírt témájához kapcsolódik.

(következő lap)


M. Nagy Ilona, Boda István Károly, Porkoláb Judit, Varga Teréz, 2012.