108/1 | az seerre tennÿ · legottan hog meg nÿ | ||
108/2 | tottak volna az seert · es akarnaÿak | ||
108/3 | rea tennÿ az verevs marvant kopor | ||
108/4 | sot · olÿ jgen edes illatv para · fvst · es | ||
108/5 | illat ju vala fel az zent margÿt | ||
108/6 | azzon koporsoÿabol · mynt ha nagÿ | ||
108/7 | sok rosag voltak volna ot · mykeppen | ||
108/8 | ezen lombardiaÿ kev mÿves meste | ||
108/9 | revk ezrevl byzonsagot tevttenek · | ||
108/10 | Ezenkeppen levn ez zentseges zvznek · zent | ||
108/11 | margyt azzonnak temetese · bela kÿ | ||
108/12 | ralnak leanyanak · bodog azzonnak | ||
108/13 | egÿhazaban · bodog azzon oltara elevt · | ||
108/14 | bodog azzon zÿgeteben · kÿ mas keppen | ||
108/15 | neueztetÿk nÿlaknak zÿgetÿnek · | ||
108/16 | Vr istennek tiztessegere · zyz mari | ||
108/17 | anak erevmere · es zent margÿt | ||
108/18 | azzon erdemenek · kÿ mutatasara · ) | ||
108/19 | Amen Alleluia · iħs · maria : · ) | ||
108/20 | |||
108/21 | Jmmar jt kezdetnek el zent margÿt | ||
108/22 | azzonnak chuda tetelÿ kÿket az vr | ||
108/23 | menden tehetev isten tevn ·zent | ||
108/24 | margÿt azzon erdeme mÿa ez zent | ||
108/25 | zvznek <hala> elteben · halala ideÿen · | ||
II: 108/21–196/21: Margit csodatételei (miracula)
108/21–109/1: Címszerű bevezető a legenda második nagy szövegegységéhez; latin forrását nem ismerjük. A LV bolognai szövegében csak a Margit életében történt csodák előtt áll külön bevezető fejezet (ld. a 114/9–19. sorokat és forrásukat), máshol finoman vezeti át az előzményekből a csodák elmondását. Feltehetőleg a kompilátor a LV olyan példányát használta, amely a csodák elbeszélését a BolK.-ben megőrzött szövegtől eltérően további címekkel tagolta, mert az ittenihez hasonlót találunk Jorg Valder legendájának XI. fejezete élén: Von den zeichen dy da geschahen ee sye verschid. vnd zu der selben zeit. vnd nach ir schydung (Horváth Cyrill 1908a: 7; 26; 1908b: 37), s szintén J. V.-nál van megfelelője a magyar legenda halál utáni csodatételek előtti címének is (138/21–25). A fenti cím utólagos – kevésbé ügyes – beiktatását jelzi, hogy a csodák itt leírt logikus időrendje nem fedi a LV elbeszélésének logikáját. A magyar legenda – a címmel nem törődve – a LV-beli sorrendet követi, s a Margit halála idején történt csodákkal kezdi, amely a temetés megelőzően leírt témájához kapcsolódik. |