XIX.
RÉGI MAGYAR TÖRTÉNETEK.
Exoriare aliquis nostris ex ossibus ultor.
Virg. **
„Majd te, akárki vagy is: kelj, Bosszú Szelleme, csontom / hamvaiból” (Vergilius: Aeneis, 4. 625., Lakatos István fordítása).

ELSŐ MÁRIA’ MAGYAR KIRÁLYNAK
ÉLETE.
NINTSEN az egész Magyar-Országi Történeteknek eggy emlékezetesebb szakassza, mint Első L a j o s’ uralkodásának ideje. – Ez a’ nagy Király szédítette-meg a’ Tatárokat, Hazánknak ezen rettenetesen-pusztíttó ellenségit. Meg-rontotta erejeket, ’s el-széllyesztette őket tartománnyaitól; leg-alább még halála utánn-is sok esztendőkre. Ő kaptsolta Országunk’ széleihez rész-szerént fegyverrel, rész-szerént pénzzel, egész Veres Russziát, Podoliával eggyütt; melly osztán Magyar Kapitányok alatt engedelmeskedett Hazánk’ nyúgodalmas Törvénnyeinek. Lajos erősítette-meg Koronánknak régi jussait, Bogdány Vajda’ meg-aláztatásával, ama’ termékeny-határú Moldva’ Országán; és nem kevesebb veszedelemmel, mint vitézséggel, kénszerítette előbbeni engedelmességre, az életekkel még mostan-is keveset-gondoló, meg-átalkodott Oláhokat. Lajos hozta ismét Bolgár-Országot, Bosniával eggyetemben, a’ Magyar Koronának, és a’ vad Rátzok’ nagy részét a’ Keresztény Vallásnak szelíd törvénnyei alá. Lajos vette-vissza a’ békételen Velentzeiek’ kezeikből, hatalmas fegyvere által, a’ még hajdan Kálmán Királynak meg-hódoltt gazdag Dalmátziát; részesítette Hazánkat a’ vizenn és szárazon való kereskedésnek hasznos jövedelmeiben; és, ha Károly Fejedelem, az-utánn Neápolyi, ’s egynehány napokig Magyar-Országi Király-is, alattomban, ’s tsak a’ maga’ hasznát keresve, egér-útat nem nyitott vólna a’ Velentzeieknek: az esztendőnek bizonyosan minden jelesebb napjain, benn Velentze’ büszke várossában, Szent Márk’ híres piattzán, lobogott vólna a’ Magyar zászló, Koronánktól-való függésének jeléűl; a’ mint-hogy, míg Lajos élt, adózott-is (esztendőnként 7000. arannyal) nékie. Lajosra, mint örökös Urára, nézett a’ kellemetes Neápoly Ország’ koronája, mellyet akkor ama’ hitetlen Joánna, a’ maga’ tulajdon férjének, Lajos’ öttsének (Andrásnak) vérével bé-festett. Lajos’ érdemes feje viselte a’ bátor Lengyelek’ koronáját, melly egy darab ideig Buda’ várában-is vólt; és, ha a’ Lengyelek a’ Zólyomi kötést, mellynek ereje szerént örökösen Országunkhoz kaptsoltattak, hűségesen meg-tartották vólna: hatalmas, virágzó, és szünetlenűl-bóldog maradott vólna mind a’ két Ország. Egy szóval: valóságos Ura és Királlya vólt Lajos annyi Országok’ ’s Tartományoknak, a’ mennyit eggy idejebéli Fejedelem sem birt egész Európában; – és a’ mellyeknek már ma még tsak neveikkel sem élünk.
 Ő hozta-által Visegrád’ Várának szűk falai közűl, Attyának olly kedves lakó-helyéből, Budára a’ Királyi Udvart. Buda’ Vára, a’ Pesti bé-láthatatlan térségnek, és az alatta udvarló kevély Dunának fel-emeltt Ura, Ő-néki köszönheti olly nagyra-mentt, ’s olly sok hívséges Hazafiaknak vitéz halálával halhatatlanná-lett nevét. Az egész Világonn el-híresedett Tokaji hegyeket ő ruházta-fel orvosságot-termő szőlő-vesszőkkel. Ő adott Pétsett az öldöklő fegyvereknek rettentő zörgése között-is békességes, nyúgodalmas szállást a’ Múzsáknak; ’s a’ Bőltseségnek szelídíttő tejével táplálta Eleinket, hogy, a’ szüntelen-tartó véres hadakozások miatt lassanként ki-vetkezvén emberiségekből, el ne kegyetlenedgyenek. Sokszor, közönséges ruhába őltözve járta-el a’ falukat ’s várasokat; tudakozta az igazságnak ki-szolgáltatását; meg-bűntette a’ szántt-szándékkal vétkező Tiszt-viselőket; és gyakran ő-maga, ezen hízelkedni nem-tudó durva községnek eggyűgyű, de hamisság nélkűl-való, itélet-tételéhez alkalmaztatta magát. – Nem elégedett-meg úgy, Szent Istvántól fogva, eggy Királlyával-is Magyar Ország, mint Lajossal. Ismérte ő a’ Magyaroknak természeti hajlandóságát, és, a’ mint nevezni szokták, nemzeti lelkét (indoles, genius). Tudta azt, az akkori Világnak leg-főbb virtussával, a’ katonai vitézséggel táplálni; midőn más részről a’ jó rend-tartásnak kedvellését, az eggyességet, és az emberiséget, szelíd atyai kézzel tsepegtette szíveikbe. Az ő jól-tévő uralkodását, melly negyven egész esztendőkig tartott, meg nem háborította semmi békételenség, semmi belső zendűlés, vagy zúgolódás. Lajos alatt hágott-fel Magyar Ország a’ ditsősségnek leg-felsőbb póltzára; a’ honnan az-utánn valamint lassanként alább-alább szállott, úgy soha többé oda vissza nem juthatott. Lajos alatt vólt bóldog a’ Haza; Lajos alatt, amaz arany időben, mellyben eggy egész teleknek királyi adóját, esztendőnként, Nemes, Paraszt eggy-aránt, három garassával fizette; midőn az akkori eggyűgyű erkőltsökhöz szabott egynehány tiszteletre-méltó törvény sokkal hathatósabban meg-gátolta a’ gonoszt, és igazságtalanságot, mint-sem a’ mai rendeléseknek meg-számlálhatatlan sokasága; midőn a’ Vármegyéknek Al-Ispánnyai tíz, húsz, M. forínt esztendei fizetésért szolgáltak; ’s a’ midőn a’ Magyarnak minden kintse, gazdagsága, a’ maga’ saját érdemében állott. Bóldog vólt a’ Haza; – tsak maga Lajos vólt bóldogtalan.
 Hijába rendelt a’ Római Pápa, szánakozó buzgóságból, közönséges könyörgéseket az egész Kereszténységben; hijába fohászkodott, esedezett Lajos, és ő-vele a’ méllyen-meg-illetődött Magyar Nemzet, a’ Mindenek’ Attyához: nem akarta az Ég őtet egy fiú-magzattal szerentséssé tenni. Lajos tehát, két Leányainak, Máriának és Hedvígnek, tsak az óltalom nélkűl szűkölködő számos Országokat, de nem a’ maga’ nagy elméjét ’s vitéz szívét, hagyhatta örökségűl. Az ő halálában rendelte az ÚR, a’ Magyarok’ nagyságának ’s ki-terjedésének által-léphetetlen határát. Eddig engedte terjedni hatalmokat; ’s el-nézte helyben-hagyó tekéntettel, hogy ez a’ minden idegen erő által győzhetetlen hatalmas birodalom, maga magát, belső egyenetlenség által eméssze-meg. Itt kezdett el-oszolni Hazánk’ félelmet- ’s tiszteletet-gerjesztő fényessége. Bé-borúlt lassan-lassan, mint midőn a’ hanyatló Napnak erőtlen súgárit el-fogják a’ vékony estvélyi felhők; és még ama’ hatalmas Mátyás Király-is tsak halavány hóld-világban jelent-meg, az el-múltthoz képest. Itt kezdődtek a’ belső vissza-vonások, és zendűlések; Hazánknak ama’ siralommal-tellyes napjai, midőn a’ bóldogtalan Hazafi, ellensége ellen fordíttandó fegyverét, éretlen buzgóságtól meg-vakíttatva ugyan, de ah! még-is örvendezve, verte Hazafi-társának szívébe. Midőn kinek-kinek a’ maga’ zabolátlan indúlattya szabott törvényt; midőn a’ Királyok ’s Királynék illetlen fogságba hányattak, ’s rész-szerént meg-ölettek, rész-szerént örökös tömlötzbe zárattattak.
 A’ míg Lajosnak testvér öttse István, Erdélynek, Szepességnek, és Sárosnak Vezére; a’ míg Ennek Fija, János, a’ Dalmátzia- és Horvát-Országi Bán, éltenek: békével szenvedte Lajos háza’ özvegységét; várván, hogy Rokoniban talán meg fog áldattatni. De minek-utánna Istvánnak véletlen halálát, a’ Fijának, Jánosnak, halála-is hirtelen, és minden mag nélkűl, követte vólna: el-keseredett a’ szíve, és az Égre, ’s magára bízta a’ Magyaroknak szerentséjét; és még tsak a’ Leányiban-való reménységnek élt, kiket nagyra-menendő Ifjaknak akart ki-házasíttani. Az ifjabbik Leánya, Hedvíg, Jagelló Lengyel Királynak adattatott feleségűl; a’ ki alatt osztán e’ két nevezetes Ország el-is vált egymástól, mind örökre.
 Máriában, öregbik Leányában várta Lajos, házának majd halála utánn léendő fel-éledését; és a’ buzgó hívségtől viseltetett Magyar Rendek-is, öszve-jövén Budára, Máriát kívánták Királlyoknak a’ meg-élemedett Felségtől. Kívántsi szemekkel néztek minden akkori Fejedelmi Ifjak, a’ hozzá-hasonlíthatatlan Máriára. Egész Európa kétséges hallgatással várta a’ Magyarok’ meg-határozását; és már előre irígylette az isméretlen Ifjúnak, olly sok gazdag és hatalmas Tartományok’ jövendő-béli Fejedelmének, szerentséjét. A’ Magyar, bízodalmas örömmel tekéntett Máriára, ’s előre tisztelte benne a’ Nagy Lajos’ vejét; Királlyához-való hív indúlattyából el-hitetvén magával, hogy a’ Mária’ Férje lessz Lajos’ minden érdemeinek-is bizonyos örökösse.
 IV-dik Károly Római Császár’ ’s Tseh Királynak Udvara vólt akkor időben leg-első egész Európában. Nem ugyan hatalmára nézve; mert meg-homályosította Lajos minden koronák’ fényességét, és egy Fejedelem’ erejét sem lehetett az övéhez hasonlíttani: de a’ Császári koronát tartották közönségesen leg-elsőnek. Lajos Királynak már semmi férjfi gyermeke nem lévén, mindenek Károly Császárnak fijára, Zsigmondra, függesztették szemeiket; a’ ki-is, szép termete ’s ábrázattya mellett, elevenségének ’s gyermeki eszének némelly olly jeleit mutatta, mellyeket a’ Fejedelmek’ fijaiban mindenkor tsudálni szoktunk, a’ közönséges-születésű Ifjakban pedig helyben-hagyunk. Zsigmondra nézett mindeneknek vélekedése szerént a’ Császári korona, ’s talán még Tseh-Ország-is; és ki ne kívánt vólna, eggy illyen hatalmas ágyból született, nagyra-menendő Ifjúnak, jó erkőltsöket, és minden-féle virtusokat, mellyek eggy igaz jó Uralkodóban el-múlhatatlanúl szükségesek? Nem-is múlatta-el a’ tsapodár Hír, ezer meg’ ezer hozzá-adásokkal hírdetni, ’s nagyra magyarázni Zsigmondnak még leg-közönségesebb gyermeki tselekedeteit-is. Kedves-ízű gyümőltsöket esküdött e’ fakadó bimbóról, melly még az őszi meg-érésig az egész esztendő’ bizonytalan változásinak alájok vólt vettetve. Lajos-is tehát, az Országnak meg-eggyezett akarattyából, Zsigmondot választya Máriának férjűl. Bizonyos az, hogy mind Lajos, mind a’ Magyarok, tsak azokat a’ tökélletességeket látták Zsigmondban, a’ mellyekkel kívánták hogy birjon, és a’ mellyekkel őt a’ foglalatos képzelődés már előre gazdagon fel-ruházta. De kit-is ne vakíttana-meg a’ sok jó-illatú tömjénnek füsti, mellyel a’ maga’ szerette bálvánnyának olly szívesen áldozik?
 Szent és el-mellőzhetetlen szokás vólt abban az időben, hogy akármelly nagy-születésű Leányok klastromokban tőltsék-el gyermekségeket; ott tanúllyák az alázatosságot, az Isteni félelmet, és, mindenek felett, az akkori leg-első virtust, a’ testi vétkes kívánságoknak meg-zabolázását, el-fojtását. A’ férjfi gyermekeket, mihelyt járni tudtak, már lóra ültették; a’ mái tsergő ’s egyéb-féle fa-báb helyett, fényes kardokat ’s buzogányokat adtak kezeikbe; ’s szintén úgy nem szégyenlette akkor a’ Nemes Ifjú, ha írni ’s olvasni nem tudott, mint a’ mí időnkben, ha, minden szemérmet ’s nemzeti díszes erkőltsöket félre-téve, Őseinek ’s a’ mostani meg-világosodott századnak gyalázattyára, fajtalanságaival ditsekedik. – Igaz az, hogy akkor tudatlan ’s durva Világ vólt; hogy a’ tudományok mind a’ klastromokba szorúltak, és tsak azokban űzettettek; ’s hogy tsak a’ Papok ’s Szerzetesek tudtak könyvből imádkozni, a’ Világiak ellenben magokon tsak olvasóval segítettek. Igaz az, hogy a’ ki pennát tudott kezébe fogni, derék ember vólt; és, a’ kiket mí ma Író-Deákoknak hívunk, azok akkor Titoknokok vóltak.1
Tudva vagyon a’ Tudománybéli Történetekből, melly nagy homályban feküdt légyen Európa azon időkben, a’ mellyekről itt emlékezet vagyon. A’ XIV-dik Száz (mellyben Lajos és Mária Királlyaink uralkodtak) egy vólt a’ leg-setétebbek közűl, Krisztus’ születése utánn. Nagyon meg-tsalatkoznék ehhez-képest, ha-ki azt vélné, hogy tsak a’ mí Hazánkban vólt vólna akkorban olly nagy tudatlanság. Azonban, ha bár ez úgy lett vólna-is, nem lehetne rajta meg-ütköznünk, ’s nagyon tsudálkoznunk; meg-gondolván, hogy a’ Magyar Nemzet (általlyában véve) nem olly igen régen hagyta vólt el az-előtt a’ bálványozást, – sőt hogy, a’ mi több, még a’ XIII-dik Száznak utólsó tízeiben-is nagy számmal vóltak ezen Országban’ ollyanok, kik a’ Keresztény Hiten kivűl vakoskodtak. (Illyenek vóltanak a’ Kunok; kik melly nagy és hatalmas erővel birtanak légyen, ki-tetszik onnét, hogy IV. László Királyt 1290. eszt. gyilkosúl meg-ölvén, önnön magát a’ Magyar Nemzetet-is – leg-alább nagy részént – hatalmok alá hódíthatni reménylették.) – Ki nem tudgya pedig, melly sok idő kívántassék arra, hogy egy hadakozó nagy Nép, ha bár a’ Keresztény Relígyiót fel-vette-is, tudományra ’s elmebéli világosságra juthasson? – Már: mi lett légyen annak oka, hogy a’ fellyebb-említett időkben a’ többi Keresztény Nemzetek-is olly nagy homályba merűltek; sok nagy-hitelű Történet-Jegyzők világos szókkal meg-írják; és nevezetesen L e i b n i t z, kivel ebben majd minden jelesebb Irók eggyet értenek, meg-érdemli, hogy az ő itéletére figyelmezzünk. Ezen nagy Embernek tulajdon maga’ szavai (Introd. in Script. Rer. Bruns. ad §. 63. sive G e r v a s i i – Otia) imígy vannak: Vixit eo seculo, quod ego, cum proximo, omnium seculorum post Christum natum ineptissimum esse comperi; decimo tertio, inquam, quo subito omnes propemodum boni Scriptores euanuere, cuncta in se trahentibus monachis mendicantibus, qui tunc insurrexerunt; et mox ignorantiam atque errorem etiam viuicomburio sancientibus: ut vix alia, quam utriusque iuris et scholasticarum argutiarum studia superessent. Germanis certe seculum decimum, aureum fuit prae decimo quarto: quo tempore etiam iura imperii supina ignorantia propemodum intercidere. – Ex Ottone Frisingensi apparet, medio duodecimo seculo integram adhuc discernendi facultatem superfuisse: mox vero uno impetu fabulae, antea intra legendas et sanctorum miracula coërcitae, sese in orbem litterarium offudere. etc. – *
Jegyz. a’ K i - a d ó k n a k.*
A lábjegyzetben található idézet magyar fordítása: „Élt abban a legutolsó tizenharmadik században, melyet én minden Krisztus születése utáni század közül a legalkalmatlanabbnak ítélek, mondom, melyből majdnem minden jó író hirtelen eltűnt, mindent magára vonszoló, az elevenen való megégetést szentesítő kolduló szerzeteseivel, akik akkor támadtak fel, hogy alig maradt fenn más, mint a kétféle jog, és a skolasztikus spekulációk tudománya. A németeknek bizonyára a tizedik század arany volt a tizennegyedik előtt: mely időben is a hatalom jogát az égre kiáltó tudatlanság majdnem megölte. Otto Frisingensistől köztudott, a tizenkettedik század közepén még a szétválasztás lehetősége sértetlenül megvolt: majd pedig a mesék, melyek azelőtt a szentek legendái és csodatételei közé voltak szorítva, egyetlen rohammal bevették az irodalom kerekségét.” Gervasius von Tilburg Otia imperialia című 1212-ben készült munkáját Gottfried Wilhelm Leibniz adta ki Scriptores Brunsvicenses című kétkötetes kiadványában (Hannover, 1707–1710) (Szabó G. Zoltán adata).
De ellenben bátrabb vólt egy kéz-tsapás, mint-sem ma húsz, Egekre-való esküvés; fel-bonthatatlan a’ barátság, szent a’ mások’ betsűlete iránt való tisztelet, szeplőtelen a’ szűz leány-párta, isméretlen a’ házasság-törés, ’s közönséges az ősz vénségig meg-tartott férjfiúi elevenség; és a’ Magyarnak naptól-portól el-barnúltt artzáját, ’s kemény testét, annál illendőbben ékesítette egy nemes meg-tsalni nem-tudó lélek. – Akkor, majd minden kiesebb vőlgyben, egy suhogó víz’ partyán, majd minden szép ki-látású termékeny határban, eggy egy klastrom állott. Az akkori buzgó, minden pompa ’s vesztegetés nélkűl élő, eggyűgyű Világ, nem tudta hasznosabb helyre fordíttani pénzét. A’ Szerzeteseknek titkos szíveik vóltak a’ Világiak’ szorongattatott lelkeiknek nyitva-álló menedék-helyei; és a’ klastromoknak külső magas keríttései az ő ingó-bingó jószágaiknak a’ futó ellenség előtt bátorságos óltalmazó bástyáji.
 Nagy-Szombat, már akkor-is híres vólt; nem ugyan, mint ma, tornyai’ ’s templomainak sokaságáról: hanem, mivel az ottan-lakozó Ursulíta* Apátzák különös jó móddal tudták oktatni és nevelni a’ Leányokat. Sok nagy Úri ’s Fejedelmi Asszonyok jöttek-ki kezeik alól, kik keresztényi életekkel, ’s magoknak példás viseletével, az Apátzákról-eredett jó hírnek valóságát meg-bizonyították. A’ jámbor Királyné Erzsébet-is tehát, az akkori Világnak klastromi kegyessége szerént, arra határozta-meg magát, hogy, minek-előtte a’ nagy Udvarokban közönségesen fészket-vertt vétkek meg-vesztegetnék Leányának szívét, őt Nagy-Szombatba kűldgye. Kevés személlyekből állott a’ Mária’ Udvara. Gara István Nádor-Ispányné, születésére nézve Horvát Rozália, vólt fő Gond-viselő-Asszonya; a’ Czílei Grófnak Borbára nevezetű leánya, múlató-társa; a’ mi pedig az írást, olvasást, és keresztényi jó erkőltsökben-való elő-menetelt ’s gyarapodást illette; az egyenesen az Apátzákra vólt bízva.
 Mária nem vólt az, a’ mit közönségesen szép gyermeknek szoktunk nevezni. Nem ama’ tündöklő-szépségű, virágzó-színű, ’s eleven-szemű, melly első tekéntetre észt vesztet; és a’ mellyenn a’ Férjfiaknak sziveik olly örömest szenvednek hajó-törést. Nem vólt szép; de valamelly titkos természeti kellemetesség, melly az embert minden tsábíttás nélkűl vonta hozzája; ama’ tsendes és tsak az idővel tetsző nyájasság, a’ társalkodás által ki-fejtődő szerelmetesség; ép, magas termet, ’s méltóságot-jelentő tekéntet: azt tselekedték, hogy az ember el-felejtkezett mellette a’ leg-szebb Asszonyokról, és akármelly hideg vérrel szemlélte légyen-is őtet elősszőr, belső meg-illetődés nélkűl soha többé el nem hagyhatta. Hamisság és tettetés nélkűl való szívű, ’s jó-lelkű vólt e’ mellett; szeretetében ’s szavaiban állhatatos; le-botsátkozó, és a’ leg-jobb, leg-áldottabb feleség, ’s leg-kedvesebb házi asszony lett vólna, ha egyszer-’s-mind igazgató Fejedelemnek-is nem kellett vólna lennie. – Annál szebb vólt ellenben Borbára, Máriának múlató-társa. Tsintalan barna szemei, ábrázattyának mosolygó pirossága, meg-bájoló nevetése, ’s eleven tekéntete; mindenkor víg elméje, nagyra-vágyó indúlattya, fejessége, ’s már akkor-is ki-tetsző álnokságinak némelly jelei: nagyon-is ki-mutatták, melly szívet-hódíttó, veszedelmes személly lenne jövendőben. Örömest választott vólna a’ messze látó Gara Istvánné más játszó-társat Máriának; ollyant, ki az ő tsendes természetével jobban meg eggyezett vólna. De hatalmas ember vólt Gróf Czílei az Udvarnál; ’s férjének, a’ Nádor-Ispánynak, jó baráttya. Mind ezért tehát, mind pedig azért-is, mivel a’ maga’ szorgalmatos gond-viselésétől ’s szem-füles vígyázásától jobb jövendőt reménylett, ő-is el-hallgatott. Az igaz, hogy az eleven Borbára, víg gyermeki játékival mindenkor fel tudta ébreszteni a’ lassú Máriát; ’s tsendes szomorúságra hajlandó lelkét szíves tsevegései által vídámabb állapotba hozta; igaz, hogy sok vissza-hozhatatlan jó napokat tőltöttek eggyütt a’ klastrom’ udvarának tsendes falai köztt, és az Apátzák’ kertyében tsergedező pataknak magános partyain. De mi vólt e’ futó öröm, azon ezer meg’ ezer titkos gyötrelemhez képest, mellyel az-utánn Máriát, koporsója’ bé-zártáig, űldözni meg nem szünt? mi vólt egyéb, mint-sem méreg ’s epe, melly ezen ártatlan időknek emlékezetét annál érzékenyebben meg-keserítette?
(Folytatása következik.)
Sz. JÓBI SZABÓ LÁSZLÓ.
Copyright © 2011-2024 HUN–REN–DE Klasszikus Magyar Irodalmi Textológiai Kutatócsoport
Copyright © 2011-2024 Debreceni Egyetemi Kiadó