HUN–REN–DE
Klasszikus Magyar Irodalmi
Textológiai Kutatócsoport

Gyöngyössi János művei
Elektronikus kritikai kiadás

HU EN
RÖVID VERSELÉS
TISZTELETES, TUDÓS
ERDÉLYI ISTVÁN
Uramnak, a’ Dé’si Ref. Eklésia Első Papjának,
és ugyan a’ Dé’si Egyházi kerület’ Notáriussá-
nak Kolosváratt 1797-ben a’ Generális Syno-
dusban el-mondott Prédikátziojáról, a’Bőjtről:
Bőjteleség kell-é Vallásnak az asztala mellé,
Melly nem szent boriték; nem tsupa has-fenyiték?
Nyisd-ki füled, hald-meg, mit szóll ERDÉLYI: de vald-meg,
Szája ki-forr olajat; nyelve tsepeg le vajat.
Ritka Szakáts; jól főz: torkot, hasat ő meg-aláz ’s győz
Mert nem-ivás, nem evés idvezűlésre kevés.
Lássad ugyan, koplalj, de hasat vallásba ne foglalj,
Has-törvény nem elég; szalma, fa-munka; megég.1
Lásd: Kor. 3: 12, 13. Oda tzélozok.
Mit, ’s hogy ehess, vagy ihass, egyedűl birája tsak az has:
A’ menny nem tud ehez, ott ki rekesztetik ez.2
1 Kor. 6: 13.
Test meg-avultt óság; tsak Lélek az, a’ mi va-óság:3
Lásd. Ján. Ev. 6: 63. 4, 24.
Ez nem olaj, nem okos; tisztelet ám ez okos.4
Mik. Prof. 6: 7, 8. Rom. 12: 1.
Bünt kebeledbe meg-ölj, gonoszoktól, atyámfia, böjtölj;5
Esa. 58: 6.
Im’ nemesebb eleség, mennyei böjteleség!

Ugyan azon Sz. alkalmatossággal
a’ delyesti órán prédikálván
TISZTELETES, TUDÓS
KASSAI SÁMUEL
URAM,
Az Udvarhelyi Ref. Eklésiának L. Tanítója,
és ugyan-azon Egyházi kerület’ Notárius-
sa, a’Betegeknek Meg-látogatásokról,
arra ugyan-ott írtam ezeket:
OH Betegek! jertek, kik az ágy’ fenekébe kevertek,
KASSAI’ szája, szava tisztaBetesda’tava.6
Tzélozás vagyon arra a’Betesdatavára, vagy feredőjére, melly hajdon vólt Jerusálemben, mellynek tsudállatos orvosi ereje vólt, mikor azt az angyal fel-háborította, vagy fel-mozgatta: a’ mint le-vagyon írva Ján. Ev. 6: 2, 3, 4,
Halljatok egy népet tanítő kegyes angyali képet;
Fő patikába vezet, nyújt-ki segédre kezet.
Orvossi kristály-víz ez az Íge, ’s apostoli száj-íz:
Bölts tanitással szóll, fájdalom ettől oszol.
A’ mikoron fel-vét okokat, mozdítja ha nyelvét,
Mozdul az a’ víz, melly orvasolásra mühely.7
Az Orátori vagy Prédikátori folyó-beszéd, hogy ki-folyó víznek hasonlatosságában neveztessék, már az minden iróknál és nyelvekben közönséges. Egy szép prédikátzio, Életnek ki-folyó vize, mellytől újjul és gyógyul a’ lélek.
Hogyha tsupán szájjal ’s órátori balsam-olajjal
Plotínustehetett orvosi készűletet:8
EgyPorphyriusnevű híres Philosophus, a’ harmadik Századnak vége felé, egykor terhes beteg lévén, látogatására ment az ő praeceptora féle,PlotinusPhilosophus és Orátor, ki-is olly hatalmas és hathatós philosophia beszédet mondott a’ beteg előtt, hogy az által a’ beteg meg-újjíttatván és múlattatván tsak hamar szerentsésen meg-gyógyúlt.
Sokkal erős’bb szerrel betegek körűl élhet ezerrel
Egy kegyelem tanitó, ’s lelkiBetesdanyitó.
Nints Papi rang fényes, nints semmi negéd, puha kényes,
Nints mentség-faragás, nints kopasz ok, ’s kifogás;
Mert igaz ez hétszer, hogy légyen az, a’ ki Pap egyszer,
A’ nyavalásra ható hív papi látogató.
KASSAI szóllott így, betegeknek apostola; tsak hidj:
Illy’ füleket ki-nyerő szókba van orvos erő.